Emosjonell intelligens – en viktig egenskap for å lykkes i arbeidslivet
Mennesker med høy emosjonell intelligens blir stadig mer ettertraktet i arbeidslivet.
Nye undersøkelser viser at arbeidsgivere ser like mye, eller mer på emosjonell intelligens i ansettelse av nye medarbeidere. Ifølge «World Economic Forum’s Future of Jobs Report» blir emosjonell intelligens en stadig viktigere jobbferdighet.
«Hva er egentlig emosjonell intelligens? Å tenke med hjertet», skriver forskeren Daniel Goleman i boka «Emotional Intelligence» (1995).
Det handler i stor grad om å være mellommenneskelig klok. Det handler kort fortalt om måten du oppfatter, identifiserer, forstår og håndterer følelser på.
Goleman sier: «Ved å forstå andre menneskers følelser og reaksjoner, kan vi handle mer hensiktsmessig i sosiale situasjoner.»
Vår EQ er ikke satt. Den kan læres !
Våre utdanninger innen NLP er spesifikt rettet mot akkurat dette. Vi utdanner mennesker til å forstå seg selv og andre på en måte slik at vår EQ utvikler seg, og fører til at vi blir mellommenneskelige kloke med en høy grad av empati for andres modell av verden.
Hva er de viktigste grunner til at mennesker med høy EQ er verdifulle og er gode teammedlemmer på arbeidsplassen?
- Evne til å håndtere stress og press på en sunn og god måte som bidrar til at vi ikke blir syke.
- Evne til å lytte og respondere til andre.
- Ser på feedback som tilbakemelding istedet for kritikk.
- Vise empati og har evnen til å være følsom og oppmerksom på andres behov.
- Har evne til å heve seg over dagligdagse irritasjoner og unngå å bli stresset.
- Har evne til å se situasjonen fra andres synsvinkel og ta beslutninger basert på “hele bildet”.
Mennesker med stor grad av selvinnsikt, og som viser evne til å tilpasse seg og jobbe godt sammen med et mangfold av ulike mennesker, vil bli mer ettertraktet enn noen gang.