Hjemmekontor – Psykisk helse må rustes opp
Covid-19 og hjemmekontor – Hva med den psykiske helsen snart et år etter at Erna Solberg sendte oss hjem i mars 2020?
Den gangen var det få som tenkte at vi fortsatt skulle være på hjemmekontor i 2021. De fleste håpet på at det var en stor dugnad som vi ville bli ferdig med før sommeren 2020. Det var faktisk litt deilig å kunne sove lenger enn vanlig, hive på seg joggebuksa og en “ordentlig” overdel og være klar til teamsmøte uten å måtte bruke tid på å komme seg på kontoret.
Men vi er fortsatt underlagt strenge restriksjoner og sjarmen med hjemmekontor har for lengst begynt å dabbe av. Hva skjer med oss når vi ikke lenger får den sosiale praten rundt kaffeautomaten?
Mange synes det er strevsom å jobbe effektivt hjemmefra med barn som har digital undervisning, en partner som også har hjemmekontor, oppmerksomhetssyke kjæledyr og teamsmøter med dårlig forbindelse. Og hva med dem som bor helt alene, som opplever at det går dagevis mellom gangene man faktisk snakker med en annen person? Ensomhet har blitt en ny opplevelse for mange. Arbeidsplassen er en viktig sosial arena for de aller fleste, uavhengig av livssituasjon. Et sted man kan sosialisere seg i lunsjpausen, eller få et kjærkomment avbrekk fra et hektisk familieliv.
Både arbeidstaker og arbeidsgiver opplever store utfordringer med hjemmekontorsituasjonen.
Det kan også være vanskelig å finne motivasjon for å utføre arbeidet på en god måte når man kanskje ikke blir fulgt opp av lederen sin på samme vis som før. Tilbakemeldinger er viktig for å føle seg betydningsfull og sett. For mange ledere er det ikke like naturlig å sende en mail med «godt jobba!» som det er å slenge det ut når man passerer hverandre i gangen på kontoret.
I mars 2020 var det mye fokus på de praktiske tingene rundt nedstengningen av samfunnet, med tilrettelegging for hjemmekontor for ansatte som en hovedoppgave for mange arbeidsgivere. Men nå ropes det opp om at den psykiske helsen er en større utfordring og MÅ få et større fokus.
Som arbeidsgiver er man ansvarlig for at medarbeiderne har et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, også når de jobber hjemmefra.
Det handler ikke bare om tilrettelegging med møbler og digitale hjelpemidler, men like mye om «hvordan har du det egentlig» type dialog.
Spørsmål du kan stille deg selv (dersom du er arbeidstaker) eller din arbeidstaker (dersom du er arbeidsgiver) er f.eks.:
- Er det vanskelig å skille mellom arbeidstid og fritid?
- Er det vanskelig å få ro til å utføre arbeidet fordi flere familiemedlemmer også er hjemme?
- Savner du kollegaer og arbeidsmiljø ?
- Blir du lett distrahere av andre oppgaver hjemme?
- Opplever du at din leder har vanskelighet med å forstå hvor mye du utretter og mangler tillit til at du produserer det du skal?
- Har du fått «kortere lunte» overfor både familie og arbeidsgiver?
- Er du lei av at det er mange negative tanker som overtar?
Dersom man investerer i utdanning og personlig coaching hos sine arbeidstakere, er det noe man vil få igjen for i form av mer motiverte og mentalt sterkere ansatte.
Våre utdanninger skal i all hovedsak foregå med fysisk oppmøte. For tiden legger vi tilrette slik at vi kan utføre noe digitalt hvis det er behov for det. Oppstart på NLP-utdanningen i mars satser vi på at kan avholdes fysisk.